18 Mac 2011

Cara Nak Auto Save dalam Microsoft Word

Anda sedang bertungkus-lums menaip pada lewat malam untuk menyudahkan assignment. Jam sudah menunjukkan pukul 4 pagi, empat jam lagi sebelum assignment harus diletakkan di atas meja pensyarah. Kalau hantar lambat, potong markah. Sudah 15 muka surat berjaya anda siapkan. Tinggal kesimpulan sahaja yang harus dimasukkan. Anda baru hendak menarik nafas lega, tiba-tiba…
Tup. Bekalan Eletrik terputus.
Huhu. Mesti anda rasa macam nak nangis. Perkara yang lebih teruk pernah terjadi kepada saya, di mana saya secara tak sengaja tertekan butang NO pada message box “Dou you want to save the document?”. Akibatnya segala kerja yang saya telah buat hilang begitu sahaja.
Adakah Microsoft Word mempunyai fungsi AutoSave? Jawapannya tidak. Microsoft Word mempunyai fungsi AutoRevocer, tetapi ianya berbeza. AutoRevocer tidak akan save fail anda secara automatik.
Jika anda inginkan fungsi AutoSave, anda boleh download add-in SaveReminder dari laman web Graham Mayor.
Setelah download fail tersebut, Copy fail SaveReminder.dot ke dalam startup folder bagi Word. Di manakah startup folder ini? Untuk mengetahuinya, buka Word dan klik pada menu >Tools > Options > File Locations > Startup

Setelah anda copy fail SaveReminder.dot ke dalam startup folder, tutup Microsoft Word dan buka kembali. Di sini anda boleh membuat tetapan untuk SaveReminder.
*Terima kasih Wawa, atas soalan! ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan